TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Korszakok, kultúrák
 
GYŰJTEMÉNYEK
 
ÜZENETEK

Kedves idelátogató! Egy reformpedagógiai gimnázium szaktárgyi honlapját olvasod/látod.

Használd az oldalt épülésedre, új ismeretek szerzésére, műveltséged szélesítésére!

Ne feledd, a kiművelt emberfők gazdagítják az országot is!

 
TANULMÁNYOK
 
Kereskedelem
 
15. ROKOKÓ és KLASSZICIZMUS
ROKOKÓ és KLASSZICIZMUS
 
Aki egy korábbi korból térne vissza nem ismerne rá a XVIII. század közepén az egykori Franciaországra. Megváltoznak az épületek. A palotákat angolkert veszi körül. A külső képük nemigen változik, a belső annál inkább. Már nem építenek hatalmas, egymásba nyíló teremsorokat, a kisebb szalonokat, meghitt szobákat jobban kedvelik. A falakat fehérre, krémszínűre, halványkékre festik, kevesebb aranyat használnak a korábbinál a díszítéshez.
E díszítés is megváltozik, mindenütt vékony, finom tekergő virág-minták, vonalak és kagylók szeszélyes ornamentikája helyezkedik el. A bútorzat is hajlított lábakon áll. A falakon elhelyezett képek pásztoridilleket ábrázolnak, mindent elönt a szerelem érzése.
Ezt a tréfás, gondtalan, könnyed, mosolygós, szerelmes stílust nevezzük rokokónak. A francia kagyló “rocaille” szóból ered, ugyanis a tengeri kagyló számtalan bonyolult formában a kor díszítőművészetének gyakori, elterjedt motívuma. Ez az időszak a felvilágosodás kora is, komoly tudományos munkák születnek.
1750 táján Angliában is jelentkezett egy irányzat, amely a francia rokokónak felelt meg. Vezéralakja és névadója Thomas Chippendale. Bútoraiban a diófát mahagóni váltotta, a formák elcsavarodtak, könnyedebbé váló alakjukban a szeszély és képzelőerő kapott szerepet.
Az idillek festésében feltűnik és kiemelkedik egy francia kolorista Antoine Watteau, akinek festészete a rokokó báj legvonzóbb megtestesülése. Néhány éve még komolyság, emelkedettség és hősi pózok jelennek meg a vásznakon például Poussin képein, melyeket felvált a báj, a könnyedség.
Watteau Belgiumban született, s Párizsban élt. Kezdetben ő is nemesi kastélyok díszítését tervezte, de ezek nem elégítették ki művészi képzeletét. Saját látomásait, álomvilágát kezdte inkább festeni: pompás ligetekben piknikező gáláns társaságokat, pásztoridillek boldog sorozatát. Ezt akár mesterkéltnek, túlfinomultnak is érezhetnénk, de csak szerelem, melankólia, merengés a földi paradicsommá varázsolt tájakon. Ugyanakkor valami megnevezhetetlen szomorúság is borong szépséges látomásain, talán a múlandóságé.
A rokokó festészet és építészet, amely Franciaországban született, más országokban is hódított. Ausztriában, Dél-Németországban, Cseh-, Lengyel-, Magyarországon is divatba jött a pásztorstílus és díszítőművészete. Az épületek külsején a későbarokk uralkodik Ez csak annyiban tér el a korábbi irányzattól, hogy a vonalak finomabbak, tekervényesebbek, a belső díszítési mód a homlokzatra sem marad teljesen hatástalan.
A rokokó építészet egyik klasszikus példája a drezdai Zwinger híres épülete. Egy könnyed, díszes pavilonsor, amelyben a világhírű képtár található. II. Ágost szász választófejedelem és lengyel király hasonlóan más felvilágosult uralkodókhoz, külföldi művészeket hívott udvarába. Így dolgozott hosszú éveken keresztül Drezdában a Canaletto néven ismert Bernardo Belotto is, akinek távlatból festett városképei, az úgynevezett veduták híresek és kedveltek. Megjegyzendő a XVIII. századi Velencében sok híres tájképfestő tevékenykedett, például Guardi, vagy Antonio Canal.
Ha Lengyelországot nézzük akkor láthatjuk, hogy a lengyel király új kastélya Varsóban épült 1784-ben. Feltűnő, hogy sem a rokokó, sem a barokk nyomát sem leljük rajta. A palota nyugodt, szabályos, antik oszlopok helyezkednek el homlokzatán, ókori templomokra és Palladio reneszánsz villáira emlékeztet. Mi történt? Fél évszázad alatt eltűnt egy irányzat? Igen. A XVIII. század az ellentétek százada a felvilágosodással és a francia forradalommal. De ez mégsem tűnik elégségesnek.
1709-ben híre ment, hogy a Vezuv hamuja alatt megtalálták Herculaneumot, elkezdték kiásni, majd 30 év múlva újabb felfedezés: az ókori Pompei. Mindkét városban antik oszlopok, oszlopfők, festményekkel díszített falfelületek, szobrok, hétköznapi használati tárgyak.
Sokan sietnek a helyszínre, először a franciák, majd az angolok, akiknél a barokk és a rokokó igazán el sem terjedt, ők még mindig Palladio szellemében építkeznek. Végül Itáliába utazik Joachim Winckelmann kitűnő tudós, művészettörténész, aki 1764-ben kiadja “Az ókor művészetének története” c. könyvét, amely dicshimnusz az antik világ művészete előtt. Ezzel megpecsételődik a rokokó sorsa, az “ókor-láz” magával ragadja egész Európát, új stílus lép színpadra, a klasszicizmus, amely 1750 és 1800 között egységes stílussá vált.
 
A klasszicizmus az antik modell, a klasszikus művészet XVIII. századi utánzása. Az óriási formakészlet, amelyet Hellász, Róma és Kis-Ázsia, valamint a renszánsz hagyott örökül újra érvényre jut. Tehát másodszor is felfedezzük az ókort a reneszánsz művészetet követően. A reneszánsz nem utánzott, hanem saját szükségleteinek megfelelően átdolgozta az antik művészetet. Így új eredeti, stílus született. A XVIII. században azonban átvették a kész formákat, és azokat ismételgették.
Szerte a világban, mindenütt győzedelmeskedik a klasszicizmus, oszlopokat és domborművekkel díszített homlokzatokat látunk, újra visszatér az egyensúly, a nyugalom és a harmónia, mely összhangnak az antik görög-római világ a letéteményese.
A klasszicizmus, amely Franciaországban még a forradalom előtt elterjedt, természetesen lelkes hívekre talál a polgárság körében. Az ókori Róma felé fordítja a tekintetet, elsősorban a római köztársaság felé, amelynek polgárai a forradalmárok számára az erény, a bátorság, a hazaszeretet mintaképei. Divatba jönnek a római szokások, a tógát utánzó öltözetek. A férfiak utálkozva vetik le a parókát, a frakkot, a nők az ókori tunikára emlékeztető lenge ruhát öltenek, hajukat kontyba tűzve hordják, mint az antik szobrok nőlakjai. A bútorok lába kiegyenesedik, rajtuk a díszítés megváltozik, előkerülnek a férfiasság jelképei, bárdok, dárdák, tölgylevél.
A forradalom bukása után a stílus kicsit veszít szigorúságából, az épületek pompásabbak, a díszítés gazdagabb, a stílus már nem a köztársaság, hanem a császárság kiszolgálójává válik.
 
A XIX. század elején Magyarországon is uralkodóvá, sőt kizárólagossá válik ez az irányzat. A hirtelen fejlődésnek induló Pest szinte teljesen klasszicista várossá válik, de a vidéki épületeket is oszlopsorral, oszlopos tornáccal igyekeznek díszíteni. A templomépítkezésekre is ez nyomja rá a bélyegét (Esztergom, Egri székesegyház, debreceni Nagytemplom). A tudomány templomának szánt Nemzeti Múzeum is az ókori építészet fennségét igyekszik visszaidézni.
A klasszicizmus azonban nem tudott olyan szilárdan eluralkodni Európában, mint a reneszánsz, vagy a barokk. Igaz sokkal rövidebb ideje is volt, mint társainak. A XII. század embere csak a román stílust ismeri. Ugyanakkor a stílusok megítélése is megváltozik az idők során. Az akkoriban sok szívet megdobogtató klasszicizmust manapság nem sokan szeretik.
 
A korszak lenagyobb festője, a francia Jacques Louis David. Minden kortársát felülmúlta a mesterségbeli tudásban és tehetségben egyaránt, nem csak ókori témákkal (Horatiuszok esküje), hanem portréival (Napóleon átkel az Alpokon) és kortárs jeleneteivel (Marat halála) hívja fel magára figyelmünket. Tevékenysége átível a klasszicizmust követő romantikába is.
Hasonló a helyzet a szobrászattal is. Ma azonban nem egészen érthető, hogy az akkor ünnepelt Canova, vagy a norvég Thorwaldsen kimért, hideg művei miért voltak annyira sikeresek.
Canovát a klasszicista esztétika legpontosabb értelmezőjének tartják, de szobrainak elegáns érzékiségét fokozatosan hideg tárgyszerűség váltotta fel. Kiemelkedik ugyanakkor Jean Antoine Houdon, aki áldozott egyszer-másszor a mitológiának, de művészetének velejét kortársai képmásain adta. Terrakotta és márvány portréin a jellemzés mestereként mutatja magát, például igen megkapó Voltaire párizsi ülőszobra. A gúny filozófusának vonásai, szúros tekintete, tartása, a legkiválóbb jellemrajz, amely valaha róla készült. A palást az egyetlen vonás, amely halványan sejteti, hogy a klasszicista korban készült.
A magyar szobrászok közül Ferenczy István (Pásztorlányka) neve említhető.
A már hagyományos , a korstílust meghatározó francia művészet mellett más nemzetek is előbbre lépnek.
 
 
Kegyetlen idő
 
MA
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
MŰVÉSZEK
 
HÁNYAN
Indulás: 2005-06-16
 
VÉLEMÉNY?
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ISMERETELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?