TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Korszakok, kultúrák
 
GYŰJTEMÉNYEK
 
ÜZENETEK

Kedves idelátogató! Egy reformpedagógiai gimnázium szaktárgyi honlapját olvasod/látod.

Használd az oldalt épülésedre, új ismeretek szerzésére, műveltséged szélesítésére!

Ne feledd, a kiművelt emberfők gazdagítják az országot is!

 
TANULMÁNYOK
 
Kereskedelem
 
24. FOGALOMTÁR A-K

 A 

Abakusz: Az antik oszlop és pillérfők négyzet alakú tagozata, amelyen a gerendázat nyugszik – a görög oszloprend, oszlopok része.
 
Abszolút kronológia: időponttal meghatározott időszámítás – időrend.
 
Agora: A régi görög városok piac és vásártere, az ókori görög városokban többféle feladatot ellátó tér. A főtér neve a görög városállamokban, később a rómaiaknál a forum volt ennek a megfelelője. Ez volt a társadalmi élet színtere: itt volt a piac, itt tartották a népgyűléseket, e tér körül sorakoztak a főbb templomok, középületek és emlékművek.
 
Akantuszlevél: Az akanthosz nevű növény stilizált levele, a görög korinthoszi oszlop fejezete.
 
Akkád: Mezopotámia északi területe. A Sarrukín (Kr.e. 2334-2219) által alapított agadei dinasztia fővárosának neve. E dinasztia korától kezdve Dél-Mezopotámiát Sumer és Akkád birodalomnak nevezték.
 
Aknasír: Az ókori Egyiptomban szokásos sírkamra, melynél a sírkamrát függőleges aknán keresztül lehet megközelíteni. Két függőleges, homokkal feltöltött mély akna, amelyből lent, a halottat rejtő sírfülke nyílik. Az aknák megvédték a sírt a kifosztástól. Főleg a későbronzkori Görögországban és Krétán jellemző.
 
Akropolisz: ókori görög fellegvár. A görög városok magaslatra épített fellegvára. Legnevezetesebb közülük az athéni Akropolisz.
 
Álajtó: A sírkamrákban a bejáratok elrejtését ún. álajtókkal akadályozták meg. Az igazi bejáratot nagyon elrejtették, és ezeket az álajtókat tették különböző helyekre, hogy megtévesszék, pl. a sírrablókat az ókori Egyiptomban. Kis bemélyedés a falban, amely az ajtóval azonos formájú.
 
Álboltozat: Egymás fölé előrenyúlóan rakott, felfelé szűkülő, gyűrűs kősorok, melyek kiálló éleit aztán a kövek gondos megfaragásával sima, íves felületté alakítottak.
 
Allegória: Erkölcsi eszmének, elvont fogalomnak megszemélyesítése vagy érzékelhető képben való ábrázolása.
 
Amarna kor: Ehnaton kora (18. dinasztia) aki Amon helyett az arcnélküli Atont tette meg főistennek, a többi isten tiszteletét betiltotta, egyistenhitet vezetett be. Vallási reformja kihatott a művészetekre is. Az eddigi idealizáló, megszépített, tökéletességre törekvő ábrázolások helyett, az ő korában készült alkotások realisztikusság elveit vallották. Nagyon jellemző a szinte karikatúraszerű ábrázolás, nagy has, vastag combok megjelenítése, ugyanakkor vékony, keskeny arc, duzzadt ajkak, félig lehunyt szemek.
 
Amphiprosztülosz: A görög templom korai típusa, egy cellából áll, két rövid oldalán nyitott, négyoszlopos, keskeny előtér van.
 
Amphiteátrum: Sportversenyek, állatviadalok és gladiátorok számára emelt színházi épület a római birodalomban. A rómaiak felül nyitott kör vagy ellipszis alakú építménye, lépcsőzetesen emelkedő nézőtérrel.
 
Amphora: Az ókori népeknél használatos, két füllel ellátott edény. Alakokkal vagy egész eseménysorral díszítették. Bort és olajat tartottak benne. Anyaga: égetett agyag, kő, üveg.
 
Antropomorf: Ember alakú, emberhez hasonló. Emberközpontú ábrázolás, illetve felfogásmód.
 
Apszis: 1. Késő római időkben félkör alakú, fél kupolával fedett tér, amely az épület nagyobb részéhez csatlakozik.
2. A keresztény templom főhajójának, illetve a szentélynek félköríves, vagy többszögletű alaprajzú lezárása. Általában az oltár elhelyezésére szolgál. Csatlakozhat mellékhajókhoz is.
 
Aquaeductus: Római kori vízvezeték. A vízvezeték lehetett: kőcsatorna, ólomcső, vagy terrakotta cső.
 
Ara: oltár.
 
Aranymetszés: Ezalatt egy adott egyenes vonalnak oly módon való két részre osztását értik, hogy a nagyobbik rész oly arányban legyen a kisebbikhez, mint az egész vonal a nagyobbik részhez.
Az aranymetszés vagy aranyarány az arányosság egy törvénye, ami a természetben és művészetben is gyakran megjelenik, természetes egyensúlyt teremtve a szimmetria és aszimmetria között. Aranymetszési arányok találhatók számos ókori épületeken, középkori és reneszánsz képzőművészeti alkotásokon, de ez az arány felismerhető például az emberi testen vagy csigák mészvázán is.
 
Archaikus mosoly: A görög archaikus szobrászatban a szobrokon megjelenő kis mosoly. Az akkori ábrázolásokra jellemző volt, hogy sajátosan képezték ki a száj körüli részeket, amely az arcnak mosolyhoz hasonló kifejezést ad.
 
Architráv: Az oszlopokon közvetlenül nyugvó vízszintes, egyenes kőgerenda. Mint mestergerenda köti össze az oszlopokat a díszítéssel.
 
Architekturális stílus: A pompeji festészeti stílusok közül a második. Jellemzői: valóságos építészeti kompozíciók illúzióját keltő festmények, kiegészítve alakos jelenetekkel.
 
Árkád: Oszlopokon vagy pilléreken nyugvó boltív, illetve azok sora.
 
Atlasz: Az életnagyságúnál általában nagyobb, férfialakos oszloptámasz.
 
Atreusz kincsesháza: A mükénéi Kr.e. 11. századból, álkupolás, méhkas alakú sír, dombbal fedve, melyet a domboldalba vájt hosszú folyosón lehetett megközelíteni.
 
Átrium: Négyszögletes udvar a régi római házban, amelyből körül lakószobák nyílnak. Többszintes épületek központi nyitott tere.
 
Attika: Az épület főpárkánya fölé helyezett homlokzati díszítmény. A római diadalívek befejező eleme. Gyakran felirat vagy plasztika díszíti.
 
Attributum: ismertetőjel, tulajdonságjelző. A képzőművészetben olyan tárgy vagy jel, amely bizonyos személy vagy allegorikus alak állandó járuléka. A középkori képeken, szobrokon a szenteket, vértanúkat elsősorban attributumaikról ismerték fel. Pl. Szt. Katalint a kerékről, Szt. Péter a kulcsokról.
 
Augur: madárjós, ókori római pap.
 
Axiális szerkezet: Egyiptomban olyan építészeti szerkezet, hogy a dinasztiák egymás után építették, fűzték fel a különböző épületeket.
 
Avantgárd: A francia „avant-garde”, „előőrs” katonai műszóból ered. Mindazon képzőművészeti és irodalmi irányzatok neve, melyek a XX. század elején jelentkeztek, és melyek alapvetően megváltoztatták a művészetről alkotott képet, illetve magát a művészetet. 
B
 
Barokk: Az olasz barocco szóból ered, mely jelentés különös, nyakatekert, szokatlan. A reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1700-ig tartott. Bonyolult minták, gazdag díszítés, monumentalitás jellemzi.
 
Basilica: 1. Az ókorban a törvénykezés és a kereskedelem céljait szolgáló csarnok.
    2. Az ebből kialakult ókeresztény bazilikatemplom. A főhajóhoz kétoldalt keskenyebb és alacsonyabb mellékhajók csatlakoznak, amelyeket oszlopok vagy pillérek választanak el a főhajótól. A főhajónak a mellékhajók fölé emelkedő oldalfalain ablakok vannak. A hosszhajókra merőlegesen az apszis és a hosszhajó közé gyakran kereszthajót is iktattak.
 
Bazilikális szerkezet/elrendezés: Legalább három hajós épületek meghatározott tér és tömegkapcsolata. A háromhajós templomoknak olyan korai változata, amelynél a középső, vagyis a főhajó az oldalaknál szélesebb és vastagabb, a fala a mellékhajók fölött ablakokkal áttört, így közvetlen megvilágítást kap.
 
Bázis: Oszlopláb. Az görög és római oszlopok és pillérek kitüremkedő lábrésze, a nyomást szélesebb felületre osztja el.
 
Biblia Pauperum (Szegények Bibliája): A templomok falain, oszlopfőin, kapubélletein szereplő domborművek, szobrok az írni, olvasni nem tudóknak nyújtottak segítséget, hogy megérték a Biblia egyes történeteit.
 
Boltív: Téglából vagy faragott kövekből készült íves áthidaló szerkezet.
 
Body art: Az 1960-as évek egyik médiumújító megnyilatkozása, amely a művész személyére, testére, személyes fizikai jelenlétére is kiterjeszti a műalkotás fogalmát, illetve a kreatív folyamat gyakorlatát.
 
Bucchero: Speciális eljárással feketére égetett kerámia. Különösen nagy jelentősége volt az etruszkoknál, akik Kr. e. 8-4. században legkeresettebb vázáikat ezzel a technikával készítették, és gyakran bekarcolt, vagy domborműves ábrákkal díszítették. A korábbi görög vázatípusoktól az különbözteti meg, hogy változatosabb formájúak és plasztikus, nem pedig festett mintát hordoznak.
 
C
 
Cella: Kis kamra, a görög- római templomokban az istenszobrok ablaktalan, csak bejáraton keresztül megvilágított fülkéje.
 
Campanile: harangtorony.
 
Centrális építészet: A hangsúlyozott és méreteivel uralkodó középteret a tőle gyakran oszlopokkal vagy pillérekkel elválasztott egyenlő értékű oldalterek fogják közre.
 
Cinquecento: Az 1500-as évek itáliai művészetének (reneszánsz) elnevezése.
 
Ciszta: Hengeres edényke fémből, művészi díszítéssel. Szent jelvények, ékszer, pénz stb. elhelyezésére szolgál.
 
Cizellálás: Az ötvösségben használatos, finom felületdíszítő végső megmunkálás.
 
Colonia: gyarmat.
 
Colosseum- motívum: Ugyanazon épületen emeletenként más (dór, ión, korinthoszi) oszloprendekkel díszített és az oszlopok között íves nyílásokkal áttört fal. Az íves nyílások árkádsort alkotnak. A példakép az id. e. 80-ban épült római Colosseum.
 
Comitium: Az ókorban a választási csarnok.
 
Consonantia: harmónia. A XIII. században Aquinói Szent Tamás egyik követelménye, melyet a művészettel szemben támasztott. Az összkép legyen harmonikus a néző számára.
 
Curia: Az ókorban a bírósági tárgyalások helye.
 
D
 
Dadaizmus: XX. századi művészeti mozgalom. Francia eredetű dada lovacskát jelent. Az első Dada Kiáltvány 1918-ban jelenik meg - a nevet egy román költő a szótárt találomra felütve találja -, harcias stílusa és nihilizmusa minden korábbit elvet.
 
Diadalív: Szabadon álló, egy vagy háromívű, feliratokkal és művészi ábrázolásokkal díszített kapu. A római hadvezérek dicsőséges csatáinak állít emléket. Mikor hazatértek a győztes háborúból ez alatt vonultak át.
 
Dómusz: Római lakóház, a tehetősebb réteg lakhelye.
 
Dongaboltozat: Félkörű, emelt ívű, csúcsíves vagy körszeletíves keresztmetszetű boltozat, amely mindkét oldalt hosszan futó párhuzamos falakra fekszik fel. Általában a korai idők hosszú, folyosószerű tereinek lefedésére használták és gyakori a kora barokk nagyméretű templomainak ilyen álboltozása is.
 
Dór oszlop: A férfitest arányai szerint készülő görög oszloptípus. Alacsony, zömök, lábazata nincs. Törzse sudarasodik (ld. entázis). Az oszlopfőn nincs díszítés. Általában férfi isteneknek szentelték azt a templomot, mely dór oszlopokból épült.
Dormitórium: Kolostorok közös hálóhelyisége.
 
Drip painting: Csurgatásos festészet vagy egyszerűen dripping. Azt a sajátos festéstechnikát jelenti, melyet Jackson Pollock is alkalmazott. Az automatikus írás, a tudatkontroll nélküli festői jelteremtés érdekében a művész nem ecsettel fogalmazza meg formáit, hanem a vászonra csurgatja a festéket, ebbe különféle törmelékanyagokat kever, és így a felület az egymásra csurgatott anyagrétegek textúrájaként alakul ki.
 
Dromosz: A folyótól a sírvárosig vagy templomig vezető kőburkolatú út, kétoldalt fekvő, emberfejű állatszobrokkal (pl. szfinx).
 
Duecento: Az 1200-as évek itáliai művészetének (reneszánsz) elnevezése.
E
 
Ékírás: A Mezopotámiából és Nyugat – Ázsiából előkerült égetett agyagtáblákon lévő írásjelek miatt kapta nevét az ékírás. Ezt az egyik legkoraibb, kép- és szótagjeleket használó írást a sumérok dolgozták ki Kr. e. 3000 körül, és az akkádok fejlesztették tovább. Az írnokok egy háromszögben végződő szerszámmal, a „stílussal” vésték be a puha agyagtáblákba a jeleket. A stílus hagyta a jellegzetes ék alakú bemélyedést az agyagtáblákon.
 
Eklektika: Különféle korok, stílusok, irányzatok jegyeit vegyesen alkalmazó, önálló elemeket ritkán tartalmazó, egyediségét a válogatásban kiélő irányzat a XIX. században. Görög szóból ered, eklegein jelentése válogatás.
 
Entázis: Hordószerű kidudorodás, az oszloptörzs sudarasodása, mely a rugalmasság látszatát adja. Az oszloptörzs alsó harmadánál kissé megvastagodik, majd felfelé egyre keskenyedik.
 
Erekhteion: Athéné istennő és neveltje, Erekhteiosz athéni király közös temploma az Athéni Akropoliszon.
 
Eumachia: Az ókorban az árucsere csarnok.
 
Evangeliárium: Evangéliumos könyv. Az egyházi év folyamán a misében felolvasott valamennyi evangéliumi részlet gyűjteménye.
 
Evangélium: Az Újszövetségi szentírásnak Jézus életével és tanításával foglalkozó 4 könyve. Az evangelisták műve.
 
Expresszionizmus: Az avantgárd egyik legelső és egyik legjelentősebb irányzata. Modern művészeti irányzatként Németországban keletkezett 1905-1913-ban Die Brücke (A híd) művészeti csoport keretében. Az expresszionista művész ellentmondásoktól terhelt, diszharmonikus világban él.
 F
 
Faun: Ősi római föld- és erdőisten, általában szarvakkal és kecskelábakkal ábrázolják.
 
Fauvizmus: Az 1905-ben egy párizsi kiállításon bemutatkozott festőcsoport, a Fauves (’Vadak’) képviselte festészeti irányzat. A Henri Matisse köré csoportosuló művészek a modern francia festészet kolorista irányzatát teremtették meg, de 1908-at követően csoportjuk feloszlott.
 
Féloszlop: A falból csak félátmérővel kiálló oszlop. A kiálló rész azonban valamivel több szokott lenni, mint az oszlop fele, mert az optikai hatás mindig kevesebbet mutat.
 
Fiálé/fiatorony: A gótikus építészet jellegzetes motívuma. A külső homlokzati támpillérek leterhelését szolgáló kis hegyes tornyocska.
 
Fibula: A bronzkorszak óta használatos ruhakapcsoló tű.
 
Filigrán: Arany- vagy ezüstsodronyból vagy, fémszálból készült ékszer, vagy ötvöstárgyra helyezett díszítmény.
 
Fizioplasztikus szemlélet: Az ábrázolás alapja a fizikai valóság, a látvány megragadása a cél.
 
Forum: Vásártér, köztér, az ókori római városok népgyűléseinek, törvénykezéseinek, kereskedelmének színtere. Körülötte helyezkedtek el a középületek.
 
Főhajó/középhajó: A többhajó épületek középső, kiemelt része, a bazilikákban magasabb és szélesebb a mellékhajóknál.
 
Francois-váza: A görög vázafestészet egyik korai remeke. Egy méter átmérőjű, a feketealakos szereplők a feliratokkal azonosíthatók rajta.
 
Freskó: Porfestékkel és vízzel a friss mészvakolatra készített festés, amelynek festéke a frissen felhordott vakolatba behatol, és annak megszáradása után oldhatatlanul marad meg.
 
Fríz: Épületrész lezárására, tagolására, díszítésére szolgáló, domborművekkel díszített vízszintes, szalagszerű mező. Képszék, díszített párkány.
 
Frontalitás: Szembenézet, egynézetűség. A szobrok teste semmiféle elfordulást nem mutat. A szobrok csupán szemből adnak teljes nézetet, oldalról és hátulról nem.
 
Futurizmus: Az avantgárd egyik legkorábbi áramlata (1909-1944). A jövő felé forduló — és ezzel egyidejűleg a múltat élesen elutasító — művészeti irányzat, a dinamizmus és a sebesség kultuszát hirdeti. Elnevezésének alapja (a 'jövő' jelentésű latin "futurum" szóból származó) olasz "futuro" szó; elnevezője Marinetti.
G
 
Gemma: Vésett díszű drágakő, vagy féldrágakő, kagylóhéj, elefántcsont stb. Ha domborúan vésett kámeának, ha homorúan vésett intagliónak nevezik. A görögök inkább mitológiai ábrázolásokkal, a rómaiak történeti személyek képmásaival díszítették, és ékszerként vagy amulettként használták.
 
Geometrikus stílus: A korai görög vázatípuson alkalmazott minták, melyek nemcsak geometrikusak.
 
Groteszk: Ókori római épületek föld alá került helyiségeiben talált stilizált állati és növényi díszítmények mintájára készült reneszánsz díszítmény.
 
Gilgames-motívum: A civilizált világ teremtésének jelképe. Gilgames küzd a káosszal, amit rendszerint egy vadállat testesít meg. Gilgames megragadja, és a feje fölé emelve krázza belőle az erőt. Úr városából származik.
 
Gladiátor: Egymás elleni vagy vadálatok elleni harcra kiképzett amphiteátrumokban fellépett rabszolga az ókorban.
 
Gótika: Az európai középkor XII-XV. százada között, időben a második, szemléletben viszont az első korszaka. Giorgio Vasari a XVI. században nevezte el.
 
H
 
Halottak Könyve: Óegyiptomi vallásos rítusok, imák, himnuszok gyűjteménye (valójában nem könyv).
 
Halotti maszk: Vékony aranylemezből készített maszk, melyet egyes halottak arcaira helyeztek rá.
 
Hamis látószög: Az egyiptomi festészetben alkalmazott, a valóságban nem létező látószög. Pl. átlátszó edény, földkeresztmetszet.
 
Harmadik állat: zergék, halak, macska, mamut, valamint másfajta felismerhetetlen vagy ritka állatok az őskori ábrázolásokon.
 
Herma: 1. Eredetileg Hermész görög isten mellszobra, mely lefelé keskenyedő, oszlopszerű törzsön nyugodott.
 2. Mellszobor, mely támasztó építészeti tag.
 3. Fej alakú, fémből készült ereklyetartó.
 
Hettita: Indoeurópai nép, amely a Kr. e. 2000-1800 között Közép-Anatólia vezető népessége volt, és uralkodóház az ókori Egyiptomban.
 
Hieroglifa: Képírásos írásjelek. Az óegyiptomi képírás írásjelei, melyek teljes fogalmakat, szótagokat és hangokat jelöltek. 1822-ben Francois Champollion fejtette meg a Rozetti kő segítségével.
 
Hiperrealizmus: A hiperrealizmusnak (hiper = túlzó, túlságos) és fotórealizmusnak egyaránt nevezett képzőművészeti irányzat az 1960-as évek vége felé tűnt fel. A festő alapanyaga általában fénykép vagy színes diapozitív, amit bámulatos technikai virtuozitással óriási méretű festménnyé nagyít. A megragadott valóságdarab így teljesen irreálissá válik.
 
Hosszhajó/hosszház: A keletelt templomokban nyugatról keletre a szentély irányába húzódó, oszlopokkal vagy pillérekkel elválasztott tér.
 
Humanitas: emberi méltóság, az örök emberi erény.
 
Humanizmus: emberközpontúság.
 
Hüposztil csarnok: Nagy csarnok az egyiptomi templomokban, melynek mennyezetét sűrűn egymás mellé helyezett oszlopok támasztják alá.
 
I
 
Ideoplasztikus szemlélet: Lényege, hogy nem a látványt, hanem az ember képzetét ragadja meg. Magából a fogalomból, az ideából indul ki. Például az egyiptomi kultúra szemlélete.
 
Idol: Fából vagy kőből készült őskori szobor, a keresztény szóhasználatban bálvány.
 
Ikon: Fatáblára festett, arany- vagy fémlemez háttérrel, olykor drágakövekkel díszített szentkép, kegykép.
 
Illuzionizmus: A valóság illetve a térbeliség megtévesztő látszatát keltő fal-, illetve mennyezetkép festésére törekvő művészeti irányzat. Főként a későbarokk idején virágzott, ahol a térhatás fokozására szolgált.
 
Impresszionizmus: A XIX. század utolsó harmadának legnagyobb hatású művészeti mozgalma. Nevét Monet A felkelő nap impressziója (impresszió=benyomás) című festményéről kapta. Az impresszionizmus leginkább a festészet, a zene és az irodalom, kis mértékben a szobrászat stílusa. A francia impresszionizmus kora Magyarországon a romantikus történelmi festészet virágzásával esik egybe.
 
Insula: Különálló ház vagy házcsoport, udvar és melléképületek nélkül, melyet minden más épülettől utcácskák választottak el. Gyakran így nevezték a magában álló bérházakat is ellentétben a domusszal, melyben csak maga a tulajdonos lakott családjával; sőt az egyes bérbe adott lakásnak is ez volt a neve. A bérlőkre rabszolga ügyelt fel és szedte be tőlük a házbért.
 
Integritas: teljesség. A XIII. században Aquinói Szent Tamás egyik követelménye, melyet a művészettel szemben támasztott. A művészi munka a teljesség érzetét keltse a néző számára.
 
Interieur (enteriőr): Az épület belseje, belső helyiségei.
 
Ión (jón) oszlop: Egyszerre a férfi és a női test arányai szerint készülő görög oszloptípus. Van lábazata, kihasasodása kisebb, mint a dóré. Az oszlopfőn csigavonalas (ld.voluta) díszítés található. A ión templomok kezdetben szélesek és terjengősek.
K
 
Kamarész edény: Vékony falú edény nem centrális és nem szimmetrikus díszítéssel, a Kr. e. 2000-1700 közötti krétai kerámiák díszítő stílusa, többszínű, fekete alapon vörös, narancs és fehér díszítéssel.
 
Kánon: Az egyiptomi szobrászat és festészet elve. Adott egy hálórendszer, melyben pontosan meg volt határozva, hogy hova kerüljenek az egyes testrészek. A méretek szentek voltak.
 
Kanópusz edény: A balzsamozás előtt eltávolított belső szerveket tároló edények Egyiptomban.
 
Kariatida: Oszlopot vagy pillért helyettesítő, fején az oszlopfőt tartó ruhás nőalak.
 
Kentaur: Félig ló-, félig embertestű lény a görög mitológiában.
 
Kerengő: Kolostorok négyszögletes kertudvara árkádokkal.
 
Keresztboltozat: Egymást keresztező dongaboltozatokból álló boltozat.
 
Keresztelőkápolna/battisztérium: Templomokhoz csatolt centrális vagy sokszög alaprajzú kápolna keresztelő medencével.
 
Kereszthajó/keresztház: A középkorban a keresztény templomok hosszhajóinak keleti végén, azokra merőleges irányba elhelyezett hajó. A templom alaprajzát kereszt alakúvá teszi.
 
Kettős perspektíva: Az őskori művészetben az állatokat gyakran két nézetből (az agancsot és a patákat szemből, a testet oldalról) ábrázolták.
 
Khitón: Az ókori görögök térdig érő, vászonból vagy gyapjúból készült ingszerű alsóruhája férfiak és nők számára.
 
Kígyós istennő: A minószi lakóhelyeken tisztelt házi istennő. Egyik attribútuma a kígyó, amelyet jótékony háziszellemnek tekintettek.
 
Kincsesház: Kisméretű díszes építmény a görög templomok szent területén, ahol különböző városállamok adományait gyűjtötték és láttatták.
 
Kinetikus művészet: Ezt a meghatározást a valóságos vagy látszólagos mozgást megtestesítő művészet megnevezésére szokták használni. A "kinetic art" ötlete az 1920-as években merült fel először, de az 1950-es és 60-as években érte el népszerűsége csúcspontját. Az alkotások például fényeffektusokkal teremtik meg a szemlélő számára a mozgás illúzióját. A kinetikosz görög szó, jelentése mozgással kapcsolatos.
 
Klaritas: világosság. A XIII. században Aquinói Szent Tamás egyik követelménye, melyet a művészettel szemben támasztott. A művészi fogalmazás legyen világos a néző számára.
 
Klasszicizmus: A XVIII. század második felétől a XIX. század közepéig uralkodó stílustörténeti korszak és korstílus. Neve a latin classis szóból ered, melynek jelentése ’osztály’. Olyan művészeti irányzat, amely a múlt, főként az ókori görög-római alkotásokban megvalósuló eseményeket, szabályokat, hagyományokat tartja követendő példának.
 
Kockaszobor: Egyiptomban újbirodalmi szoborfajta, amely ünnepélyesen merev, szimmetrikus komponálású térdét átfogva ülő alak, ahol is egyértelműen felismerhető az eredeti gránitgömb alakja.
 
Kompozíció: Az elemek olyan elrendezése egy művészeti alkotásban, ami kifejez valamit. Célja az elemek megfelelő kiválasztása és elhelyezése, ami által a szemlélődő számára érzéseket, gondolatokat közvetít. A kompozíció fontos szempont a fényképezésben, és lényeges eleme a rajzolásnak, festészetnek is.
A kompozíció során alkalmazható vizuális elemek:
  • vonalak – a szem mozgását megvezető vagy behatároló elemek vagy elemcsoportok
  • alakzatok – geometriai vagy szerves élek által meghatározott területek
  • fényértékek – a sötétebb és világosabb fények erőssége, kontrasztja
  • textúrák – a felszín anyagminősége, ami egyfajta tapintási illúziót közvetít
  • színek – árnyalata és intenzitása
  • irányok – függőleges, vízszintes vagy átlós
  • méretek – az elemek egymáshoz viszonyított nagysága
 
Kompozit lény: olyan lény, amely össze van komponálva különféle elemekből, amely állatszerű valamint emberszerű tulajdonságokat hordoz.
 
Kontinuitás: folytonosság, folyamatosság.
 
Kontraposztos ábrázolás: Szobrászati és festészeti kompozíciós elv, mely az egymással ellentétes tagok (pl. jobb láb, bal kar) ellentétes helyzetével a szobor mozgalmasságát és kiegyensúlyozottságát biztosítja. Klasszikus példái a görög atlétaszobrok.
 
Kóré: Leányszobor az ókori görögöknél, hosszan redőzött ruhát viselő az archaikus korból.
 
Korinthoszi oszlop: A női test arányai szerint készülő görög oszloptípus. Magas és karcsú. Az oszlopfőn szétnyíló akantuszleveles díszítés található. Általában női isteneknek szentelték azt a templomot, mely korinthoszi oszlopokból épült.
 
Krepidoma: alap épület. A görög templomnál az alapozás felső kősorának talaj fölé emelkedő síkján körbefutó lépcső. Többnyire 3 magas fokból áll, enyhén domborodó felső síkján emelkednek az oszlopok és a falak.
 
Kripta: A templomokban az oltár alatti helyiség.
Kubizmus: Avantgárd művészeti mozgalom volt a XX. század elején. Picasso és Braque képeivel kezdődik 1907-ben és 1914-ben merül ki. Elnevezését a 'cube' (kocka) szóból alkották meg. Végsőkig fokozta a szerkezetet, a tárgyakat és a téri viszonylatokat meghatározó geometriai szükségszerűségeket.
Kultúra: Az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi javak összessége. A művelődésnek valamely területe, illetve valamely korszakban, valamely népnél való megnyilvánulása.
 
Kultuszszobor: Égből hullott, ősi szobor, amely köré szent hely, templom, kultusz, rítusok szerveződtek.
 
Kupola: Központi épületrészek félgömb alakú boltozása.
 
Kúrosz: A görög archaikus korból mezítelen férfiszobor.
 
Küklópikus fal:<
 
Kegyetlen idő
 
MA
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
MŰVÉSZEK
 
HÁNYAN
Indulás: 2005-06-16
 
VÉLEMÉNY?
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ISMERETELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?