TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
TÁMOP-3.1.4 ERG - MŰVÉSZETTÖRTÉNET
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Korszakok, kultúrák
 
GYŰJTEMÉNYEK
 
ÜZENETEK

Kedves idelátogató! Egy reformpedagógiai gimnázium szaktárgyi honlapját olvasod/látod.

Használd az oldalt épülésedre, új ismeretek szerzésére, műveltséged szélesítésére!

Ne feledd, a kiművelt emberfők gazdagítják az országot is!

 
TANULMÁNYOK
 
Kereskedelem
 
22. XX.századi IZMUSOK

XX. századi IZMUSOK

A századeleji festészet tele van forrongással. Ekkor válik ismertté és hat van Gogh, Cézanne, Gauguin és a Nabis-csoport művészete. A posztimpresszionizmus képviselői még alkotó teljükben dolgoznak. A századforduló és az I. Világháborúig kialakult irányzatok tovább távolodtak a korábbi időszak akadémikus elveitől.
Avantgárd (a francia „avant-garde”, „előőrs” katonai műszóból) mindazon képzőművészeti és irodalmi irányzatok neve, melyek a XX. század elején jelentkeztek, és melyek alapvetően megváltoztatták a művészetről alkotott képet, illetve magát a művészetet.
  • Fauvizmus (1905-1907)  
  • Expresszionizmus (1905-1920)
  • Futurizmus (1909-1944)
  • Kubizmus (1907-1914)
  • Dadaizmus (1915-1922)
  • Szürrealizmus (1924-1945)
Kassák Lajos a magyar avantgárd világszínvonalú képviselője. Költő, prózaíró, festő, irodalomszervező.
 
A fauvizmus az 1905-ben a párizsi Salon kiállításán bemutatkozott festőcsoport, a Fauves (’Vadak’) képviselte festészeti irányzat. A Henri Matissefrancia festészet kolorista irányzatát teremtették meg. Munkásságuk hatott a magyar festészetre is (Czóbel Béla, nagybányai festők). köré csoportosuló művészek a modern
A fauvisták fellázadtak a múlt kultúrája ellen, van Gogh és Gaugin színnel kapcsolatos tapasztalataira alapozva a szín intenzitását tartották a legfontosabbnak. Céljuk az volt, hogy megteremtsék az egyensúlyt a képen, azt, ahogyan ők látják a dolgokat. Arra törekedtek, hogy a színek ne keveredjenek, hogy mindegyiknek maradjon intenzitása és önállósága. Habár a fauvista festészet figuratív, tárgyakat ábrázol, a tárgyakat a szín eltorzítja, így a keverés nélkül használt tiszta szín lett a művészeti kifejezés célja. Képeiken az intenzív színfoltokat néha vastag, fekete vonal keretezi. 1908-as feloszlásuk után a csoport tagjai jórészt felhagytak a tiszta színekkel komponált festészettel.
 
Az expresszionizmus az avantgárd egyik legelső és egyik legjelentősebb irányzata. Modern művészeti irányzatként Németországban keletkezett 1905-1913-ban Die Brückenémetországi expresszionista hullám tagjait inkább életfelfogásuk, érzéseik és hangulataik, semmint stílusuk vagy műveik hasonlósága kötötte össze. (A híd) művészeti csoport keretében. A
Az expresszionisták az általuk festett tárgy révén a modern ember beteges állapotait, szorongásait, félelmeit, elidegenedését fejezték ki. A természetet és környezetüket sokszor ellenségesnek és embertelennek érezték. Ezért képeik színei gyakran súlyosak, nyersek és az emberi sorsot szimbolizálják.
Az expresszionista művész ellentmondásoktól terhelt, diszharmonikus világban él, ennek gyakori dimenziói: szegénység-gazdagság, életerő-halál, extázis-kétségbeesés, önzés-önfeláldozás, elidegenedettség-társadalom, elnyomottság-szabadságvágy, káosz-rend, törvény-szabadság.
Az expresszionizmus szülőhazája Németország, 1905 - 1920 között alakul ki.
Öt nagy folyóirat körül csoportosultak az expresszionista alkotók: Die Brücke (=A híd), Der Blaue Reiter (=A kék lovas), Der Sturm (=A roham), Die Aktion (=A tett) és a Die weissen Blätter (=A fehér lapok).
Expresszionista művészek: Munch, Kirchner, Franz Marc, Kandinszkij, Schiele, Kokoschka.
A futurizmus XX. századi avantgárd művészeti irányzat volt. Filozófiája a jövőbe, a technikai haladásba vetett hitre épül, kulcsszavai a mozgás, dinamizmus, urbanizáció, militarizmus, nacionalizmus. Nagy hatással volt rá a kubizmus. Hogy kifejezzék a modern élet dinamikáját, a futuristák a mozgásra és a fény optikai illúziójára tették a hangsúlyt. Habár a futurizmus főleg irodalmi irányzat, a festészetben és a szobrászatban is megjelent, és néhány jelentős művészt is adott, mint például Gino Severini, Giacomo Balla, Umberto Boccioni.
A futurizmus az avantgárd egyik legkorábbi, de gyorsan lefutó áramlata. A jövő felé forduló — és ezzel egyidejűleg a múltat élesen elutasító — művészeti irányzat, a dinamizmus és a sebesség kultuszát hirdeti. Kulcsfogalmai még: az erő, a veszély, a merészség, a lázadás, a küzdelem, a lendület, a technika és a zörej. A futuristák magasztaltak minden egyéni megnyilatkozást, minden eredeti formát. Szembefordultak a könyvtárak és a múzeumok avíttnak tekintett kultuszával, és a modern, nyüzsgő nagyvárost dicsőítették.
Elnevezésének alapja (a 'jövő' jelentésű latin "futurum" szóból származó) olasz "futuro" szó; elnevezője Marinetti.
 
A kubizmus szintén avantgárd művészeti mozgalom volt a XX. század elején. Picasso1907-ben és 1914-ben merül ki. Elnevezését a 'cube' (kocka) szóból alkották meg. és Braque képeivel kezdődik
A kubizmus új plasztikai nyelvet próbált teremteni, szakított a reneszánsz óta uralkodó empirikus látványszerűséggel. A klasszikus térszemlélet, perspektíva és képszerkesztés helyébe új megoldást próbál állítani, mégpedig olyat, amely megfelel a természettudomány modern forradalma következtében módosult természet-értelmezésnek, a relativitás tér és idő koncepciójának is. Végsőkig fokozta a szerkezetet, a tárgyakat és a téri viszonylatokat meghatározó geometriai szükségszerűségeket. A kubisták általában közismert motívumokat vettek például gitárt, palackot, gyümölcsöstálat, emberi alakot.
 
Az I.VH-t követően az ipari termelés addig mindent túlszárnyalóan emelkedik. Az USA és a trópusi országok jó terméseredményei miatt 1929-ben mindent felülmúló túltermelési világgazdasági válság köszönt be. Tízmilliók vesztik el mun-kájukat, az ipari termelés 50 %-kal esik vissza. Meginog a világkereskedelem. Az USA a New Deal eszközét alkalmazza, míg az olasz, német és japán gazdaság a fegyverkezés útjára lép. Hódító politikával igyekszik piacait bővíteni. Főként ez a politika vezet a II. VH-hoz.
 
A gazdasági válság ráébreszti a művészeket arra, hogy a gépek világa, amely csodálatra méltó lehet, nem csak bőséget, de nyomort, háborút, halált is előidézhet. Ezért a 30-as évektől mind többen látják szükségesnek, hogy a realizmushoz visszatérve szóljanak a problémákról a tö-megekhez. Természetesen nem mindenki választja ezt az utat, vannak akik árnyaltabb módon szólnak, fogalmaznak a korábbinál saját eszközeikkel és stílusukkal.
Leger, Derain, Picasso, Roualt a kor ellentmondásos fejlődése és a háború okozta traumákat tárja fel a közönségnek. Törekvéseikhez egyre erőteljesebb hangú, illetve képi megjelenésű latin-amerikai alkotók csatlakoznak: Rivera, Siquieros, Orozco.
Az USA művészei közt, ahol korábban is erős volt a realista vonulat jól érzékelhető a fejlődő fotótechnika és a naív művészet erősödő hatása (Benton, Wyeth, Wood, Hopper).
 
A XX.században azonban más irányzatok is felszínre jutottak a művészetben. A kezdetben főként irodalminak tekinthető áramlatok a dadaizmus és szürrealizmus az ösztönöknek és érzékiségnek engedelmeskedő ember képzeletvilágát jelenítették meg, majd a képzőművészetben is kifejezték.
Mindkét irányzat Giorgio De Chiricóra hivatkozik. Míg a dadaizmus a múltat igyekszik a művészetből teljesen kiiktatni, a szürrealizmus a tudattalan mélységeit kutatja. Valamennyien a köznapiságot tagadják.
Az első Dada Kiáltvány is 1918-ban jelenik meg - a nevet egy román költő a szótárt találomra felütve találja -, harcias stílusa és nihilizmusa minden korábbit elvet. Az anyagok és témák, amellyel dolgozni kezdenek egy elavult kultúra nyomorúságos törmelékei. A leghétköznapibb hulladékokat gyűjtik össze, rendezik újra, fézik fel, vagy ragasztják kollázsokká, vágják montázzsá. Ez a művészet nem előre elgondolt módon, hanem véletlenül talált hulladékokból, papírszemétből, fadarabokból születik, amelyeket az alkotó az utcán szed össze spontán reakcióinak engedve. A művek így kiteljesítik a személyiséget.
Az idetartozó művészek: Duchamp, Arp, Picabia, Ernst, Ray, Schwitters, inkább foglalkoznak a társadalmi nyomorúsággal, mint esztétikai okoskodással És az ábrázolás lehetetlenségét érzékeltetik.
1920-ban rendezik az első és egyben utolsó Nemzetközi Dada Vásárt, ahol 147 alkotáson gúnyolódhat a közönség. Aztán a mozgalom részben hatósági okból - a kölni csoportot feloszlatják - részben magától erejét veszti.
 
A szürrealizmus a két háború közötti boldog békeidőben a győztes Franciaországban születik a dada mozgalomból.
Szülei Andre Breton és Luis Aragon, akik automatikus írással, verssel próbálkoznak.
A tisztánlátás új perspektíváit megnyitva a sztereotip képek lerombolásával arra törekszik, hogy az álom és a vágy valóságát ábrázolja.
Breton találkozása Freuddal érzéki és szexuális asszociációkkal is gazdagítja az elméleti tartalmat, mire a művész kijelenti: a szépség vagy megrázó lesz, vagy semmilyen sem!
1924-ben jelenik meg a szürrealizmus kiáltványa Szürrealista Forradalom címmel. Miro, Ernst, Arp, De Chirico, Tanguy felfogása szerint a látszat kérdésessé válik, és a képek rejtett értelme nyer hangsúlyt. A szürrealista szót valószínűleg Apollinaire használta először egy orosz balettelőadás látványa nyomán.
A művészek mesterségesen is segítik magukat tudatalattijuk felszínre hozásában: alkohol, éhség, vagy kábítószer hatása alatti alkotásaik a legkülönfélébb technikákat valósítják meg. Jobbára absztrakt, a tudatalatti szimbolikára utaló alkotások ke-letkeznek, amelyek kizárnak mindenféle perspektívát.
Új művészek csatlakoznak a szürrealizmus irányzatához: Magritte, Salvador Dali, Giacometti.
A leghíresebbek visszatérnek a képzelet világának teátrálisan megrendezett ikonográfiájához és a hibátlan, klasszikus technikához. Salvador Dali tevékenysége tűnik ki, akit egyértelmű képmutató a-nyagiassága miatt kizárnak a mozgalomból. A háború közeledtével valamennyien az USA-ba emigrálnak.
Tevékenységükkel a szürrealizmus az ösztönélet megnyilvánulásait tárta fel, amelyek jelentősen és állandóan hatnak világunkra, és ezzel ebben a bizonytalan kor-ban stabilitást nyújtanak.
 
A Bauhaus a 20. század első felének legjelentősebb művészeti intézménye, a konstruktív törekvések központja és gyűjtőhelye, amely nevelési módszerei és az alkotó művészet megújítása révén vált kiemelkedő szerepűvé. 1919-ben alapítja Weimarban Walter Gropius. Az iskola a művészet és ipar, a művészet és technika közötti szakadékot kívánta áthidalni: milyen képzettségre van szüksége egy művésznek ahhoz, hogy el tudja foglalni helyét a (gép)ipari társadalomban.
A tanárok közt feltűnik Paul Klee, aki művészetelméletet, majd szőnyegszövést s üvegfestészetet tanít. Ő is a művészi absztrahálás híve. A Bauhaus intézményén belül is állandó viták zajlanak a tiszta művészet hívei és a kontruktívisták közt, mely utóbbiakat a magyar Moholy-Nagy László és Oskar Schlemmer képviseli.
A főiskola, amely kezdetben a Der Blaue Reiter szellemiségéhez áll közel az 1920-as években a konstruktívizmus és a funkcionalizmus felé fordul, mely részben kényszerű változtatás: terméktervezéssel kell kiegészíteniük a támogatottságot.
(konstruktivizmus: a tömegek és formák viszonyát jeleníti meg, a geometrikus formákat helyezi előtérbe. A művészek a tárgyak ábrázolásában erőteljesen hangsúlyozzák a szerkezeti összetevőket, a tereket és a síkokat.
funkcionalizmus: az épület rendeltetését külső megformálásában, szerkezeti elemeiben is kifejezni óhajtó, minden díszítő szándékot mellőző építészeti irányzat)
A főiskolának többször kell új városba költöznie, végül 1933-ban Hitler hatalomra jutásakor a Bauhaust bezárják. Moholy-Nagy is az USA-ba költözik És ott megalapítja a New Bauhaus-t.
 
Az avatgarde az absztraktban teljesedik ki és újul meg, él tovább a II.VH után is. A művészek egy csoportja szövetkezve épí-tészekkel és szobrászokkal olyan közös nyelvet hoz létre, amelynek eredményeként mértéktartóan és elegánsan tervezett tárgyak, épületek jelennek meg az 1920-as években. A sorozatgyártásra is alkalmas munkák felvetik az alkotóművészek háttérbe szorulásának leheztőségét.
Az 1844-ben szabadalmaztatott vasbeton lesz a legkedveltebb építőanyag, mivel a drága acélt csak a vázszerkezethez kívánják alkalmazni. A vasbeton tartós és új esztétikát teremt: vad, nyers durva külső felületet ad az épületeknek, amelyek így új fényhatásokat is létrehoznak. Megjelennek a felhőkarcolók, melyek vasbetonból készülnek.
 
 
 
 
 
Kegyetlen idő
 
MA
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
MŰVÉSZEK
 
HÁNYAN
Indulás: 2005-06-16
 
VÉLEMÉNY?
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ISMERETELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
 

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!